מה זה קרוהן

מחלת קרוהן (כמו גם קוליטיס כיבית) שייכת למשפחת מחלות המעי הדלקתיות (באנגלית: inflammatory bowel diseases).

מחלות אלו מאופיינות בקיומה של דלקת כרונית הפוגעת ברירית מערכת העיכול. הדלקת נגרמת כתוצאה מפעילות יתר של מערכת החיסון. המשמעות היא: מערכת החיסון מפרישה חומרים דלקתיים הפוגעים ברירית המעי.

מחלת קרוהן (באנגלית: Crohn's Disease) יכולה לבוא לידי ביטוי בכל חלק של מערכת העיכול – מחלל הפה ועד פי הטבעת, אך ברוב החולים (כ-75%) הדלקת מופיעה בחלקו האחרון של המעי הדק, אשר הוא אזור המעבר בין המעי הדק למעי המחוספס אזור זה נקרא Terminal Ileum, והדלקת שתוקפת אותו נקראת Terminal Ileitis. ב-40% עד 50% מהחולים, המחלה פוגעת הן במעי הגס והן במעי הדק; ב-15% עד 25% מהחולים רק המעי הגס מושפע. פגיעות בקיבה ובוושט הן נדירות.

ברוב המקרים הדלקת אינה מתמשכת, וניתן לראות מוקדים דלקתיים לצד אזורים תקינים לאורך דופן המעי. הדלקת עלולה לפגוע בכל שכבות דופן המעי – מהרירית (הרירית הפנימית של המעי) ועד לסרוסה (הקרום החיצוני של המעי).

עד כמה זה נפוץ?

השכיחות של מחלות מעי דלקתיות (שקרוהן היא אחת מהן) בישראל היא הגבוהה בעולם: 0.46% מתושבי המדינה (שהם כ-39 אלף איש) סובלים מהן. עם זאת, ישנן מספר מדינות ואזורים נוספים ששיעורי התחלואה בהם דומים לאלה בישראל.
מדובר, בין היתר, במדינות סקנדינביה, סקוטלנד וחלקים מסוימים של קנדה וארצות הברית. מתוך 39,000 החולים בישראל, 77% הם מבוגרים, 19% הם קשישים ו-4% הם ילדים.
קרוהן היא מחלת המעי הדלקתית השכיחה בישראל: 60% מהאנשים המאובחנים עם מחלת מעי דלקתית סובלים מקרוהן, ורק כ-40% סובלים מקוליטיס כיבית.

מה גורם למחלת קרוהן?

כמו ברוב המחלות החיסוניות, גם במקרה של קרוהן אי אפשר לדעת עבור כל חולה וחולה מהי הסיבה הספציפית להתפרצות המחלה אצלו. עם זאת, ההנחה המקובלת כיום – שאושרה במספר רב של מחקרים – היא שהמחלה נובעת משילוב של גורמים: חיסוני, גנטי וסביבתי.

גורמים חיסוניים למחלת קרוהן

כשמדברים על הפרעה חיסונית, במקרה של קרוהן זה אומר תגובת יתר של מערכת החיסון להופעת גורמים זרים במערכת העיכול (למשל חיידקים או וירוסים). התסמינים של קרוהן משתנים בהתאם לאזור במערכת העיכול שנפגע מהמחלה. הדלקת שנגרמת ממחלת קרוהן מתאפיינת בכך שהיא תוקפת את כל השכבות של דופן המעי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *